Rejsedagbog, 18. august 2004 – Store spalter og perfekt ”location” (med billeder) - RejseUniverset

18. august 2004 – Store spalter og perfekt ”location” (med billeder)

Denne rejsedagbog foregår i Frankrig og er en del af rejsen 'Mont Blanc (bjergbestigning)'.

Visninger 2035 gange
Opdateret 2004-09-15 20:22:58
Tilføj kommentar til rejsen: Mont Blanc (bjergbestigning) Tilføj kommentar
Næste dagbogsindlæg: '19. august 2004 – Gletscher og stendysser (med billeder)' Næste
Forrige dagbogsindlæg: '17. august 2004 – Dårligt vejr (med billeder) Forrige
Frankrig

Afrejsedato 2004-08-15
Hjemkomstdato 2004-08-23
Læs rejsebeskrivelsen: 'Mont Blanc (bjergbestigning)' Læs Rejsebeskrivelse

Print Print Rejsedagbogen: 18. august 2004 – Store spalter og perfekt ”location” (med billeder)

Vi vågnede kl. 7.30 og havde egentlig sovet meget godt ovenpå gårdsdagens dårlige vejr. I mellemtiden var vejret blevet rigtig godt igen. Vi startede dagene med den sædvanlige ½ croissant, varme kaffe og mysli. Da kl. var 9 var vi klar til at gå.

På vej ned af Glacier de Leschaux mødte vi 3 personer, hvoraf den ene kom fra hytte og med et smil på læben spurgte os hvordan vi havde sovet! Efter en times tid var vi kommet over på gletscheren ”Glacier du Tacul”. Her gik vi mod syd fordi vi havde en plan om at gå op til Aiguille du Midi, som er den bjergstation man kan køre op til med den store lift fra Chamonix. Ruten er ikke mærket og er egentlig bare en stiplet linie på et kort, som off-piste freaks bruger om vinteren når de står på ski ned af gletscheren. Efter vi havde bevæget os igennem første etape af store og nådesløse spalter, fik vi lidt frokost. Vi havde for længst bundet os ind og taget ”crampons” på, da vi talte situationen igennem og lagde en plan for hvordan vi skulle tage den næste etape af de enorme spalter. Vi var enige om at holde mod venstre, da det så mest ”fladt” ud.

Vi var begyndt at gå og havde passeret flere svære passager, da vi blev enige om at projektet nok var over vores evner og at vi i øvrigt manglede udstyr (f.eks. isskruer) for at være på den helt sikre side. Derfor besluttede vi at vi vil bevæge os tilbage mod siden, hvor vi kunne se en hytte ved navn: ”Refuge du Requin”. Efter ca. 30 min. var vi kommet væk fra den voldsomme gletcher og havde igen græs og grus under føderne. Ved hytten i 2516 moh var det eneste levende en sød hund der passede på stedet.

Der var ingen ejermænd, besøgende eller lign – hunden havde en stor skål med mad og passede i øvrigt sig selv og stedet. Marcus og jeg besluttede at vi ville finde os et sted i nærheden til teltet. Der var en sti op langs kammen over hytten og vi besluttede os for at gå derop for at finde mulige ”spots”. Efter kort tid fandt vi en perfekt ”location” som var fladt og hvor det meste af teltet netop kunne stå. Vi slog teltet op og nød den fantastiske udsigt som vi havde her fra. Vi lavede mad og slappede lidt af. Vi havde ikke mere vand, og besluttede os for at gå ned til hytten hvor vi havde set en vandpost. Det blæste meget på vej ned til hytten, men vi fik hentet vores vand – og fejrede det med en kop varm kakao, en chokoladebar til deling og et spil skak (hvor jeg for en gang skyld fik skovlen under Marcus). Derefter læste vi lidt og sagde så godnat.