Rejsedagbog, 19. august 2004 – Gletscher og stendysser (med billeder) - RejseUniverset

19. august 2004 – Gletscher og stendysser (med billeder)

Denne rejsedagbog foregår i Frankrig og er en del af rejsen 'Mont Blanc (bjergbestigning)'.

Visninger 2038 gange
Opdateret 2004-09-21 23:08:42
Tilføj kommentar til rejsen: Mont Blanc (bjergbestigning) Tilføj kommentar
Næste dagbogsindlæg: '20. august 2004 – I bad & møde guiden (med billeder)' Næste
Forrige dagbogsindlæg: '18. august 2004 – Store spalter og perfekt ”location” (med billeder) Forrige
Frankrig

Afrejsedato 2004-08-15
Hjemkomstdato 2004-08-23
Læs rejsebeskrivelsen: 'Mont Blanc (bjergbestigning)' Læs Rejsebeskrivelse

Print Print Rejsedagbogen: 19. august 2004 – Gletscher og stendysser (med billeder)

Efter en blæsende nat, hvor vi jævnligt var blevet vækket af vindens rusken i teltet – vågnede vi kl. ca. 8. Vi fik den klassiske morgenmad – som de andre dage, og blev hurtigt klar til at gå.

Vi gik ned til hytten, og vores ven fra i går kom og sagde farvel til os – og blev klappet for den sidste gang. I stedet for at bevæge os ud på isen med det samme, kunne man følge en rute ned over klipperne. På den måde sparede vi den hårde 1. etape igennem de enorme spalter fra i går.

Efter kort tid var vi tilbage på gletscheren ”Glacier du Tacul” og begyndte at bevæge os ned af den. Vi holdt lidt til venstre, som ruten var tegnet ind på kortet, men endte ud i nogle store spalter. Af frygt for at vi pludselig måtte vende om, og måske ikke kunne komme tilbage – måtte vi gå en større omvej for at komme ud i den stenede del af gletscheren. Her vidste vi, at vi kunne komme igennem, og tilbage på den rute vi gik op af i mandags.

Da vi kom ud på den stenede del, besluttede vi os for at holde frokost – og her fik vi frysetørret vaniljebudding, og det var virkelig en ”top-dollar” frokost! Efter måltiden gik vi videre ned og begyndte at se mennesker, det var mærkeligt at vi sammenlagt på de sidste knap 3 døgn, kun havde set 5 mennesker. Efter et par timer kom vi helt ned til de stiger vi i søndags synes var spændende. Nu kunne vi tage dem i et ruf – og det var godt at få lidt grus under støvlerne igen. Der var mange mennesker ved hotellet, vejret var godt, og man kan tage et tog der op.

Efter en kort pause gik vi hytten i 1900 moh til Signal Forbes i 2198 moh.

Da vi ankom til ”Signal” så vi enormt mange stendysser, der stod side om side med hinanden. Der var både store og små – og det gav stedet en utrolig stemning!

Ca. 20 min. gang fra toppen fandt vi et fint sted til teltet. Efter udendørs aftenmad – luksus – hentede Marcus vand, og jeg organiserede vores ting. Da Marcus kom tilbage gik vi i teltet og spillede lidt kort. Igen i aften var der lidt torden i luften, men det blev ikke så slemt – og vi var glade for at vi ikke var langt inde i dalen som for to aftener siden.