Rejsedagbog, 15. august 2004 – Afrejse & Chamonix (med billeder!) - RejseUniverset

15. august 2004 – Afrejse & Chamonix (med billeder!)

Denne rejsedagbog foregår i Frankrig og er en del af rejsen 'Mont Blanc (bjergbestigning)'.

Visninger 2032 gange
Opdateret 2004-09-15 19:51:00
Tilføj kommentar til rejsen: Mont Blanc (bjergbestigning) Tilføj kommentar
Næste dagbogsindlæg: '16. august 2004 – Murmeldyr og Via Ferreta (med billeder)' Næste
Forrige dagbogsindlæg: '[fra turen!] Dagene efter toppen Forrige
Frankrig

Afrejsedato 2004-08-15
Hjemkomstdato 2004-08-23
Læs rejsebeskrivelsen: 'Mont Blanc (bjergbestigning)' Læs Rejsebeskrivelse

Print Print Rejsedagbogen: 15. august 2004 – Afrejse & Chamonix (med billeder!)

Endelig var dagen kommet hvor vi skulle af sted. Mit vækkeur vækkede mig kl. 4.45 efter 1½ times søvn. Jeg snuppede et hurtigt bad, og gjorde mig klar. Mette kørte med og vi hentede Marcus kl 5.50. Efter ca. 40 min. ankom vi til lufthavnen.

I lufthavnen skulle vi hente vores billetter via e-billet. Det var desværre ikke muligt, da jeg efter betaling af rejsen har fået nyt dankort med chip. Vi gik derfor til skranken, og efter et par minutter, var det OK at vi ikke havde billetter da vi stod på passagerlisten. Vi fik tjekket vores bagage ind, og hver rygsæk vejede ca. 18 kilo som vi efterfølgende skulle slæbe rundt med!!!

Flyet skulle afgå kl. 8.15 og vi fik lidt morgenmad. Vi var spændte på vores tur, og om hvordan forsøget med Mont Blanc skulle gå om 8 dage.

Flyet lettede planmæssigt, og nu var vi på vej mod Geneve. Der var lidt skyer, og det var svært at se hvor vi var. Der blev serveret lidt morgenmad, som bestod af et lille stykke morgenbrød med marmelade, lidt juice – og en 100 % UDRIKKELIG kaffe. Da kl. blev ca. 9.20 var vi over Schweiz, skyerne var væk og vi kunne se alperne. Vi talte om hvilke bjerge det mon var vi kunne se. Efterhånden som vi kom tæt på, kunne vi til sidst se turens mål – Mont Blanc. Vi talte meget om hvordan topforsøget mon skulle gå, og håbede på at vi vil få godt vejr til topdagen!

I lufthavnen prøvede vi at finde ud af hvordan vi nemmest og billigst kunne komme til Chamonix. Efter ca. 10 min. mødte vi 5 unge danskere som skulle til Chamonix for at vandre. Vi aftalte at vi ville høre om prisen på en taxa – og vi fik en pris på € 260 = 1950 kr. Delt med 7 var det 280 kr. pr. mand – og det var ca. det samme som busselskabet skulle have. Taxachaufføren var glad for at få sådan en tur – og han har formentlig kunne holde fri resten af den dag (eller uge).

Vi kørte gennem Geneve City, og efter ca. 1½ time var vi ved Chamonix og kl, var nu blevet 13. Her fik vi lidt frokost, sukker til de kommende dage og detaljerede kort (1:25000) som vi kunne vandre efter. Da kl. var 15.15 havde vi planlagt en rute, fyldt de ”biologiske depoter” op og var klar til at gå.

Efter et par varme timer med den tunge rygsæk på ryggen ankom til Hotel Montevers. Her gjorde vi stop og fik fyldt vandflaskerne op. Vi fortsatte derefter ned mod ”Mer De Glace” – som er en del af en enorm gletscher. Vi kom hurtigt til nogle stiger, som vi skulle ned af. Det gik fint trods den store rygsæk og en lille smule nervøsitet.

Nu var vi endelig kommet ned på gletscheren, og det var her vi ville ”boltre” os de kommende dage. Vi vil lære at gebærde os med ”Crampons” (også kaldet ”Steigeisen”, som er de pigge man spænder under vandrestøvlerne). Vi skulle lære at bruge vores isøkser samt det nyindkøbte 8 mm. reb. Vi gjorde os klar – med alt udstyret, og begyndte at gå. Vi fandt hurtigt ud af, at det var lidt overdrevet at tage alt udstyret på så tidligt… Solen var på retur, og vi måtte finde et sted til teltet. Kl. var i mellemtiden blevet ca. 20.15 og vi begyndte at mærke den kolde gletscher vind. Endelig fandt vi et sted, og vi begyndte at bakse med teltet. Efter ca. 15 min. havde vi fået rejst teltet. Det var temmelig koldt at stå på gletscheren og ”bakse”, men inden i teltet var der læ og en udmærket temperatur.

Vi organiserede vores ting, og lavede noget aftensmad. Vi spiste først kl. 21.20, så vi var temmelig sultne. Vi fik frysetørret mad, og det smagte… ja det smagte ”udmærket” – situationen taget i betragtning. Efter et skakspil lagde vi os til at sove.