Universal Studios

Denne rejsedagbog foregår i Amerika og er en del af rejsen 'Jorden rundt med Mette og Henning'.

Visninger 2051 gange

Afrejsedato 2008-09-01
Hjemkomstdato 2009-01-26
Læs rejsebeskrivelsen: 'Jorden rundt med Mette og Henning' Læs Rejsebeskrivelse

Næste dag kørte vi i autocamperen ind til LA. Vejene i Californien er meget dårlige især omkring storbyerne. Man kører på store betonplader, så hele køkkenet, sengen mv. hopper og danser bag i bilen. Det betød også at der løbende faldt skruer ud fra her og der .

På vejen ind til byen kørte vi på den 7 sporede motorvej og under broer af mange krydsende veje.

I dag skulle vi besøge Universal Studios, der er Hollywoods største og ældste filmby.

De har utrolig mange parkeringspladser, og da vi kørte i den "store bil" blev vi sendt næsten længst væk fra indgangen. Men det gjorde nu ikke så meget, for hele vejen hen til indgangen er der masser af butikker, spisesteder og andet underholdning.

Det kostede 67 $ pr. mand (ca. kr. 350). USA er et stort kupon-land, så Mette havde klippet kuponer ud, så vi kom ind for $ 59 pr. mand.

Det kan være en meget god ide at komme uden for højsæsonen, ellers kan man nemt stå i kø i flere timer til hver forlystelse.

Vi startede vores rundtur i parken med en tur i toget. Det kører en rundt i filmkulisserne, mens de fortæller lidt om hvordan de optager film og serier. (En lille bemærkning til folk der kommer på de kanter - sid i togets foreste venstre side, der ser man mest).

Her ses en metrostation, helt almindelig, stille og rolig....

Men det går jo ikke altid stille og roligt for sig i amerikanske film...

Vi blev kun ganske lidt våde (hvis der er nogle der blev bekymrede ).

Vi så kulisser og rekvisitter fra forskellige film og serier, bla. "dansende" biler fra "The fast and the furious" og her ses et hus på "Wisteria Lane" fra "Desperate Housewives".

Nedenstående kulisse blev brugt til en film, hvor et fly styrede ned i et hus. Vi kan desværre ikke huske hvilken film, men måske kan I genkende det ??

Da tog-turen var forbi, gik vi rundt i parken. Her ses Warner Brothers Studios, også ganske stort... (Desværre havde vi ikke tid til at se begge studios).

Mens vi gik rundt i parken, fik Henning hilst på et par venner...

Da vi havde hilst på den grønne fyr, måtte vi jo ind og se hans 4-D show. Det fjerde "D" var effekter som vand og luft . Det er lidt sjovt at sidde med sine flotte 3-D briller og så får man pludselig luft pustet op i nakken eller vand i hovedet når Shrek eller æslet nyser .

Efter filmen var vi inde i nogle studios hvor de viste hvordan man kunne lege med lys, lyd, og grafik, såsom at klippe folk ind i forskellige scenarier, uden at de har været der (vi kender vist alle den klassiske scene, hvor folk skal forestille at køre i bil, mens baggrunden suser forbi).

Vi så også hvordan man kunne lave forskellige effekter på film, såsom brand, eksplosioner mv.

Det var meget sjovt at se og er bestemt et besøg værd !

Derefter så vi en scene fra filmen Water World, som blev vist live. Husk at sidde på de rigtige farvede sæder  ikke de grønne - ellers kan du godt blive lidt våd.

Da vi havde set Water World gik vi tilbage gennem gaden med de mange butikker mv. (Tænk man kan faktisk købe en Oscar med indgraveringer, såsom "verdens bedste mor" mv.)

Vi kørte fra Universal Studios efter en begivenhedsrig dag og kørte mod nord. Vi skulle op til den dansk-californiske by Solvang. På vejen sov vi på en campingplads (den var ret dyr, kostede $ 70 pr. nat).