Hawaii Volcanoes National Park

Denne rejsedagbog foregår i Amerika og er en del af rejsen 'Jorden rundt med Mette og Henning'.

Visninger 2052 gange

Afrejsedato 2008-09-01
Hjemkomstdato 2009-01-26
Læs rejsebeskrivelsen: 'Jorden rundt med Mette og Henning' Læs Rejsebeskrivelse

I dag stod vi op ved 9-tiden, så lidt TV - og talte med hotelejeren "John". Han gav os en masse gode idéer til hvad der skal ses på The Big Island. Efterfølgende kørte vi til Hawaii Volcanoes National Park, hvor vi startede med at besøge Visitor-centeret. Derefter kørte vi over for at se de såkaldte Steam Vents, som er huller i jorden som der kommer damp op af. Grunden til at der kommer damp op, skyldes at regnvand trænger ned gennem jorden, og nede i varme undergrunden, laves vandet om til damp, som kommer ud af hullerne/ventilerne. Nogle steder vælger man at indhegne ventilerne, så folk  ikke falder ned i dem. Pas på dampen er varm

Kort fra den første ventil, kunne man se mange andre ventiler, og få hundrede meter mod syd har man en storslået udsigt over et kæmpemæssigt sort lava-område ved navn Kilauea Caldera. Midt i området ligger Halema'uma'u Crateret hvor der stadig er aktivitet, men om dagen er det dog kun muligt at se den store røgsøjle.

Efter at have stået og kigget ud over et helt sort landskab, kørte vi over til Kilauea Iki Overlook - hvor man i baggrunden kunne se den store røgsøjle og i forgrunden kiggede man ned i en kæmpe lava-sø.

Her vandrede vi Kilauea Iki Trail på 6,4 km. som fører én langs kanten af klippen, og derefter ned til foden af "søen".

Nogle steder var der små damp-ventiler, og andre steder voksede ganske små planter direkte oven på lava-skorpen.

Imens vi krydsede søen, skiftede vinden retning og førte røgen fra Halema'uma'u Crater over til os. Det gjorde at der pludselig blev helt disset, og man kan tydelig lugte røgen.

Heldigvis havde vi efterhånden krydset søen, og så manglede der bare en stejl optur til vi igen, var oppe på kanten af krateret. Det var en rigtig flot tur.

Her fra kunne vi krydse vejen og gå igennem Thurston Lava Tube, som en en tunnel lavaen har lavet. Efter en meget turistet tur i tunellen, gik vi tilbage til bilen, og fortsatte mod vandet af Chan of Craters Road.

Helt nede ved vandet kunne man se en anden kæmpemæssig røgsøjle ca. 8-10 km. væk. Det er den røg der bliver skabt når det nuværende lava-flow løber i havet.

At stå så langt væk, giver desværre ikke nogen chancer for at se flydende og lysende lava. Derfor besluttede vi os for at køre tilbage, og gøre et ophold ved Jaggar Museum, som ligger tæt på det aktive krater vi så om eftermiddagen.

Da vi kom til Jaggar Museum var det blevet helt mørkt, og vi fiskede vores lånte stativ ud af bagagerummet, og fik med en lang lukketid taget et billede af røgen fra krateret.

Stadig ikke flydende lava, men røgens farve var da god nok.

John fra hotellet havde fortalt os, at vi kunne komme tættere på det aktive lava-flow hvis vi i stedet for at se det fra National Parken, kørte til enden af vej 130. Derfor besluttede vi os for at kører der over, men da vi kom frem var der lukket for indkørsel 10 min tidligere.

Det var ærgerligt, men vi kørte i stedet til den nært liggende Pahoa, hvor vi fandt en meget lille og hyggelig italiensk restaurant ved navn "Paolo's Bistro Cucina Toscana".

Derefter tog vi hjem, slappede af og gik i seng efter en god dag med jagt på vulkaner og lava.