Antarktiscenteret i Christchurch

Denne rejsedagbog foregår i New Zealand og er en del af rejsen 'Jorden rundt med Mette og Henning'.

Visninger 2035 gange

Afrejsedato 2008-09-01
Hjemkomstdato 2009-01-26
Læs rejsebeskrivelsen: 'Jorden rundt med Mette og Henning' Læs Rejsebeskrivelse

Igen i nat var der koldt, og det første vi gjorde var at kører til bageren. Vi fandt en rigtig god én, som lå lidt længere nede af vejen fra campingpladsen. Her købte vi godt med morgenmad, og kørte derefter lidt væk fra byen, hvor vi fandt et fint lille sted - hvor vi kunne spise vores mad i fred og ro, og kigge ud over en flot eng.

Derefter kørte vi tilbage til Christchurch, hvor vi checkede os ind på vores lufthavnshotel. Vi flyttede vores ting ind i værelset, og det var tid til en sidste køretur i vores fine campervan.

Vi kørte derfor den tomme bil over til bygningen ved siden af - hvor vi skulle afleverer den. Derefter gik vi de 50 meter tilbage igen, rundt om hjørnet, og yderligere 50 m for at nå over til Antarktiscenteret.

Antarktiscenteret er et stort museum, hvor de beskriver en masse spændende ting om Antarktis. Ud over udstillingerne, har de lavet en hal - hvor man kunne se lidt af udstyret - og opleve en is-storm

Temperaturen faldt dog kun til -18 grader, men med en vind på 40 km/t, var der nu ret koldt. På Antarktis kan det dog blive meget, meget koldere. Bagefter tog vi en prøvetur ned af is-rutsjebanen!

Derefter så vi centerets små blå pingviner blive fodret, og så kom der gang i de 25 cm. høje pingviner! Er de ikke bare søde

I den sidste udstillingshal lå der det vintertøj som bruges på Antarktis, og her er Henning hoppet i en af de større Canada Goose jakker.

Uden for centeret, ventede dog en rigtig stor oplevelse. Her holdt der nemlig den svenskproducerede Hägglund - som er et af de bæltekørertøjer, som man bruger på Antarktis. Den kunne man få en tur i, og det skulle vi naturligvis prøve. Til det formål havde centeret lavet en bane, hvor man ud over at kører op af skråninger på op til 45 grader, kunne krydste spalter på op til 1 meter. Chaufføren var meget energisk, og når han ikke gav den fuld gas i forhindringsbanen - så fortalte han en masse om hvordan livet var på Antarktis. Han havde selv været der i en sæson, og fortalte at de havde brug for alle slags! Det satte tankerne lidt i gang, mens vi krydsede den sidste forhindring - søen... For en Hägglund er en sø dog ingen forhindring, den flyder da bare og så sejler man da bare over - SEJT!

Det var en sjov oplevelse at se, prøve og mærke lidt om hvordan livet er på Antarktis. Vi tog tilbage til vores lufthavnshotel, sov tidligt, for vi skulle allerede op kl. 4.00 for at flyve til Cook-øerne.