Besøg af Kristina, Søren, Emma og Mathias i uge 41 - 2006 (12)

Denne rejsedagbog foregår i Schweiz og er en del af rejsen 'Allan og Sanne i Schweiz'.

Visninger 2035 gange
Opdateret 2006-12-12 17:17:05
Tilføj kommentar til rejsen: Allan og Sanne i Schweiz Tilføj kommentar
Næste dagbogsindlæg: 'Besøg af Linda, Dennis og Jonas - 20.-25. oktober (13) -tekst og billeder følger senere' Næste
Forrige dagbogsindlæg: 'Sidste weekend i september (11) Forrige
Schweiz

Afrejsedato 2006-04-01
Hjemkomstdato 2008-02-01
Profil slaursen76
Læs rejsebeskrivelsen: 'Allan og Sanne i Schweiz' Læs Rejsebeskrivelse

Min søster Kristina, Søren (hendes mand) og deres to børn Emma og Mathias var på besøg hos os i uge 41. De kørte i bil hertil, og ankom sent fredag aften d. 6. oktober.

Lørdag formiddag tog vi alle ind til centrum for at se Basels seværdigheder og gå lidt rundt i byens gader. Vejrudsigten truede med regn, så vi var klædt ordentligt på, men heldigvis forblev det tørvejr, og vejret klarede endda op, så vi hyggede os hele dagen i centrum.

Her er et billede fra en af Basels hyggelige gader:

På billedet ses fra venstre Emma, Sanne, Søren og Allan.

Der blev også tid til en lille legepause til Emma og Mathias på en legeplads i byen.

Her har Emma og Mathias lige rutsjet en tur sammen.

Senere besluttede vi os for at sejle tilbage mod Kleinbasel via en af de små både, der sejler på tværs af Rhinen vha. Rhinens strøm og en wire, der er spændt over Rhinen. Den har ikke nogen motor, men kun en stor rorpind.

Søndag var vejret perfekt, og vi tog tidligt af sted til "Europa Parken", der ligger i Tyskland nord for Freiburg, og lidt syd for Strasbourg. Det er en kæmpe forlystelsespark med forskellige temaer som f.eks. Tyskland, Frankrig, Italien, England, Grækenland, Schweiz, Skandinavien osv. Så kan man prøve forskellige forlystelser i disse ”lande”. Der var Haloween tema for hele parken, så parken var bl.a. udsmykket med over 100.000 forskellige græskar, og der kom Haloween optog igennem parken.

Her er et billede af den flotte udsmykning.

Her ses Kristina, Mathias, Allan, Emma og Søren i Europa Parken, hvor der var flot pyntet.

Vi spiste frokost på en restaurant i Europa Parken, og da Mathias havde spist, skulle han lige udforske disse græskar:

Emma var vild med at prøve vilde forlystelser, så vi voksne måtte slå ”plat og krone” om hvem, der skulle med i de forlystelser, og risikere at blive dårlig. Mange af forlystelserne, som børn kan prøve, går rundt og rundt og rundt…. Lige til at blive dårlig af…..

Her har Emma lokket Kristina og Sanne med op i Tekopperne:

Så blev det aften, og det var tid til at gå hjemad, og der kom lys på i Europa Parken:

Mandag skulle Allan på arbejde igen, og vi andre tog i zoologisk have i Basel. Vejret var godt, og vi tog af sted først på formiddagen. Det er en meget flot zoologisk have, og både Emma og Mathias synes, at det var sjovt og spændende at komme tæt på dyrene.

Her ses Emma til højre i billedet tæt på en krokodille.

Tirsdag var vejret igen rigtig godt, og vi besluttede os for at tage til Stoos og Frontalpstock og vandre lidt. Stoos ligger i nærheden af Luzern. Vi tog togbanen op til Stoos by.

Her ses Kristina, Emma og Mathias i toget, der går stejlt opad mod Stoos.

Velankommet til Stoos by skulle vi lige nyde udsigten lidt, men det synes Mathias ikke at Søren skulle have lov til og holdte ham for øjnene:

Vi tog to stollifter op på toppen af Frontalpstock. Emma og Mathias synes, det var mægtigt sjovt at prøve stollifterne. Der var utrolig klart i vejret, så vi fik en fantastik flot udsigt at se på toppen. Samtidig var der dejligt varmt på toppen, så vi var utrolig heldige.

Her ses udsigten fra toppen:

Kristina foran den flotte udsigt mod VierWaldstättersee:

Vi fik frokost på toppen, og maden var god, og den smager jo endnu bedre, når man kan nyde den med denne udsigt i baggrunden:

Senere var det tid til at komme nedad igen. Vi tog den første stollift ned, og så vandrede vi det sidste stykke nedad. Mathias kom i rygsæk-stolen, og Emma vandrede sammen med os nedad.

Her holder vi lige en lille pause. Søren, Emma og Sanne.

Mathias blev træt af alle de oplevelser, og fik sig en lur på vej ned:

Onsdag tog vi til en naturpark i Basel, der hedder ”Park im Grünen”, der ligger ikke langt fra os. Jeg havde læst om parken på Internettet, og der skulle bl.a. være en stor legeplads, så der ville vi tage hen med Emma og Mathias. Vi gik først en tur rundt i den flotte park, og bagefter fik Emma og Mathias lov til at lege på legepladsen, og det nød de. Mens de legede, fandt vi den medbragte frokost frem, og nød den i det gode vejr. Det var en rigtig flot park, og det er bestemt værd at tage hen og gå en lille tur rundt i parken. Der var også minigolfbaner, så der var noget for en hver alder.

Her er et par billeder fra parken:

Her kigger vi efter kæmpe karper i vandet.

Her er Emma og jeg under en kæmpe dinosaurus, der var i parken.

Torsdag tog vi en tur til Luzern, og vejret var perfekt så vi nød at gå rundt i den hyggelige by.

Her er Kristina, Søren og Emma på den berømte bro i Luzern:

Efter en slentretur rundt i Luzern blev der tid til frokost, og vi fandt en hyggelig restaurant med udendørs pladser, hvor vi kunne sidde og nyde solen. Der var varmt!! Lidt underligt, men fedt at kunne sidde i kortærmer midt i oktober måned.

Vi lokkede vores tjener til at tage et billede af os alle på restauranten.

Her ses Emma og Mathias ved baren i restauranten. Ærgerligt at man ikke er stor nok til at nå op!......

Fredag kørte vi til Weissenstein ved Soluthurn, hvor udsigten jo er så flot. Så det er bestemt værd at se. Det viste sig dog, at der var totalt diset på toppen af Weissenstein! Vi kunne ikke se ret langt, og vi kunne overhovedet ikke se den flotte udsigt. Vi gik nu alligevel en tur i det kolde og triste vejr.

Her ses Mathias, Søren og Kristina på vores gåtur i disen. (Det var ret koldt!)

Om aftenen stod den på ostefondue, der jo er en specialitet her i Basel. Vi købte godt nok noget, der bare skulle varmes op, da vi ikke orkede at lave det helt fra bunden. Vi skar en masse brød i stykker og dyppede det i ostefondue, og det smagte bare super!

Her ses Emma tage for sig af ostefondue, hun var helt vild med det:

Lørdag morgen skulle Kristina, Søren, Emma, Mathias tilbage til Danmark igen. Jeg var så heldig at få et lift med hjem, så jeg kunne holde efterårsferie hos mine forældre. Turen hjemad forløb uden problemer, dog var der mega kø ved Hamburg, så vi blev ledt ind igennem Hamburg by af GPS'en.