Vandretur til Frontalpstock 9. juni 2006 (5)

Denne rejsedagbog foregår i Schweiz og er en del af rejsen 'Allan og Sanne i Schweiz'.

Visninger 2045 gange

Hjemkomstdato 2008-02-01
Profil slaursen76
Læs rejsebeskrivelsen: 'Allan og Sanne i Schweiz' Læs Rejsebeskrivelse

Så blev der tid til endnu en vandretur. Vi havde lige købt vandrestave, så nu skulle de prøves af. Vi har købt 3 forskellige bøger med vandreforslag, og deri fandt vi en tur, der går fra Stoos til Frontalpstock. Stoos ligger i nærheden af Schwyz i dalen Muotathal. Byen er en bilfri by, så den eneste måde, man kan nå byen er enten at gå derop eller tage togbanen. Vi valgte at tage togbanen op fra Schwyz/Schlattli og så gå videre herfra. Togbanen har en stigningsprocent på 78,14 på det stejleste sted. Byen Stoos ligger i 1300 m. højde. Allerede fra Stoos var der en fantastisk udsigt:

Frontalpstock ligger i 1922 m. højde, så der var 622 højde meter, der skulle overståes. Turen startede med, at vi skulle gå gennem byen. Det var en lille hyggelig by, der var dog ikke meget liv i byen. Så gik vi videre forbi køer, der græssede op til den egentlige stigning på turen. Her gik det frem og tilbage op af bjerget. Det var en meget flot natur med klipper og skrænter:

Da vi nåede toppen spiste vi vores medbragte madpakke, der smagte ekstra godt, når man lige har vandret opad. Vi spiste med udsigt ud over søen Urnersee og Vierwaldstättersee. Langt nede kunne vi se skibe, der sejlede på den blå-grønne sø:

Der var stejle skrænter, der var utrolig flotte og barske:

Vi gik lidt videre og her nåede vi til Restauranten på Frontalpstock. Her fik vi os en sodavand i solen på terrassen. Der havde været en jodle-arrangement om formiddagen, og vi de sang et par ekstra sange, mens vi var der. Det er meget specielt og flot at høre, og lyder overhovedet ikke som, når Jodle Birger sang. Vi var så oven i købet så heldige at høre 4 mænd spille på alpehorn. Det lyder fantastisk flot på toppen af et bjerg:

Her er lige et par ekstra billeder fra toppen:

Efter et hvil tog vi stolliften ned. Vi kunne godt have gået ned igen, men nu havde vi jo betalt for turen, og det var også en flot tur nedad.