Rejsedagbog, 21. august 2004 – Isklatring og vandrehjem (med billeder) - RejseUniverset

21. august 2004 – Isklatring og vandrehjem (med billeder)

Denne rejsedagbog foregår i Frankrig og er en del af rejsen 'Mont Blanc (bjergbestigning)'.

Visninger 2053 gange
Opdateret 2004-09-21 23:14:44
Tilføj kommentar til rejsen: Mont Blanc (bjergbestigning) Tilføj kommentar
Næste dagbogsindlæg: '22. august 2004 – Mont Blanc… (med billeder)' Næste
Forrige dagbogsindlæg: '20. august 2004 – I bad & møde guiden (med billeder) Forrige
Frankrig

Afrejsedato 2004-08-15
Hjemkomstdato 2004-08-23
Læs rejsebeskrivelsen: 'Mont Blanc (bjergbestigning)' Læs Rejsebeskrivelse

Print Print Rejsedagbogen: 21. august 2004 – Isklatring og vandrehjem (med billeder)

Kl var 7, og vi var fulde af forventning til en dag med guide på! Vi havde godt nok sovet temmelig skidt, fordi teltet havde stået så skråt, at vi gled ned – og benene lå i spændt. Men skidt med det, vi skulle bare op og få lidt gang i de >>delvist<< slidte ben!

Vi mødtes med guiden og hans kæreste foran kontoret i Argentiere da kl. var 8.30. Vi kørte til Chamonix, og fik en Espresso-agtig kaffe af guiden på en meget hyggelig bar som er udsmykket med isøkser, gamle billeder – og i det hele taget oser af charme.

Efterfølgende tog vi med bjergbanen op til Hotel Montevers så vi kunne kravle ned af stigerne (igen) til ”Mer De Glace”.

Her lærte vi basis ting som at hakke trin, glide ned af gletcher og holde i mod med isøksen, bruge steigeisen på stejle passager, sikre hinanden m.m.

Efter godt 4 timer, stoppede vi – og det var meget passende, hvis vi skulle nå at bearbejde nogle af alle de teknikker vi havde lært.

Vi tog bjergbanen retur til Chamonix, og Greg kørte os tilbage til Argentiere. Her havde han foreslået os at leje nogle alpine vandrestøvler, da de ville være væsentlig varmere end vores egne læderstøvler. Jeg lejede også ”Crampons”, så jeg ikke skulle bruge energi på at bakse alt for meget med mine egne. I morgen tager vi af sted mod toppen, og det er vigtigt at vi gør det så overkommeligt for os selv som muligt! Det resulterede i at jeg købte en lille ”Arc’teryx” rygsæk, samt en super lækker ”Mountain Equipment” sweater – og blev alt for mange € fattigere.

Dagens sidste beslutning gik på at vi valgte at sove på ”Hotel”, eller måske skulle man kalde det et vandrehjem!! Det var vigtigt at vi ville sove godt og uden for mange afbrydelser inden det for alvor skulle gå mod toppen af Mont Blanc! Vi lavede endnu en lækker pose frysetørret mad, og så var det godnat!