Rejsedagbog, Kangerlussuaq (Søndre Strømfjord) - RejseUniverset

Kangerlussuaq (Søndre Strømfjord)

Denne rejsedagbog foregår i Grønland og er en del af rejsen 'Smuttur til Grønland'.

Visninger 2053 gange
Opdateret 2010-04-04 22:44:12
Tilføj kommentar til rejsen: Smuttur til Grønland Tilføj kommentar
Næste dagbogsindlæg: 'Indlandsis og nordlys' Næste
Grønland

Afrejsedato 2010-03-16
Hjemkomstdato 2010-03-19
Læs rejsebeskrivelsen: 'Smuttur til Grønland' Læs Rejsebeskrivelse

Print Print Rejsedagbogen: Kangerlussuaq (Søndre Strømfjord)

Vi stod op kl. 4.45, da vi skulle være i lufthavnen og mødes med de andre senest kl. 7.00.
Vi kørte ned til stationen og tog toget til lufthavnen, vi var der i god tid, så vi kunne nå at hæve kontanter. Det er ret sjovt at man kan bruge danske kroner, selvom man rejser til et land der er så meget anderledes end Danmark.
Flyve turen tog lidt over 4 timer og det var en utrolig smuk indflyvning til Kangerlussuaq (Søndre Strømfjord), desværre sad vi ikke ved vinduet.

Da vi ankom og fik vores bagage, skulle vi selv gå hen til vores lodgen, der lå ca. 150 meter væk. Det var helt fint at bo så tæt på lufthavnen, da der ikke landede så mange fly dagligt. Det var et fint og varmt værelse, og der var toilet og bad på gangen.

Vi mødtes kort tid efter i ”spisestuen” hvor vi fik en kort introduktion til aktiviteterne i de 4 dage. Efter vores frokost-sandwich, blev vi kørt i bus rundt i byen og området.

Vi blev blandt andet kørt ud til den tilfrosset havn, hvorfra der var en super udsigt ud over fjorden.

Det var skønt vejr mens vi var der, en del varmere end normalt, mellem -10 og -18 grader, solen skinnede hver dag. Men det var alligevel ret koldt, så snart man skulle uden for en dør skulle man have massere af tøj på.

Efter vi havde været rundt i byen kørte vi ned til hundegården, hvor slædehundene hører til.  Hundene lever ude hele året rundt, ligegyldigt hvor koldt der er. De er utrolig glade for mennesker og meget kælende.

Vi ville gerne gå en lille tur, så vi gik tilbage til vores lodge. Det tog ca. 45 min. Det er meget koldt at gå så guiden havde sagt, at vi skulle holde øje med hinandens hud – hvis den blev hvid, så var man ved at få forfrysninger.

På vej tilbage gik vi forbi lufthavnsbygningen og så et sjovt skilt, der viser hvor lang tid det tager at flyve fra Kangerlussuaq til forskellige destinationer i verden.

Kl. 19.00  mødtes vi igen og blev kørt i bus op til restaurant ”Roklubben”. Her har man en fin udsigt over søen Lake Ferguson. Vi fik serveret rensdyr-gryde med ris, det smagte godt, men det er meget ”tungt” kød, så man blev hurtigt mæt!

Da vi kom hjem gik vi en lille tur for at se om det var muligt at se nordlys, vi så kun et svagt hvidt skær over himlen, det lignede lidt en regnbue eller en høj tynd sky.

Da klokken var 22.30 var vi meget trætte og faldt hurtigt i søvn (svarer til 2.30 danske tid – så vi havde været oppe i 22 timer).