Rejsedagbog, Statue of Liberty og Empire State Building - RejseUniverset

Statue of Liberty og Empire State Building

Denne rejsedagbog foregår i Amerika og er en del af rejsen 'Jorden rundt med Mette og Henning'.

Visninger 2050 gange

Hjemkomstdato 2009-01-26
Læs rejsebeskrivelsen: 'Jorden rundt med Mette og Henning' Læs Rejsebeskrivelse

Print Print Rejsedagbogen: Statue of Liberty og Empire State Building

I dag sov vi længe og fik først morgenmad 10.45. Derefter tog vi subway til Downtown Manhattan, hvor vi gik over til Battery Park. Parken er 10 hektar og ligger helt ned til vandet. I parken er der flere store mindesmærker...

... og en super udsigt over bugten mod Statue of Liberty...

... og nogle kreative New Yorkere som slår plat på frihedsgudinden .

Vi valgte at sejle tur/retur til Staten Island. Fordelen ved at sejle med den gratis Staten Island Færge er, at man kommer ganske tæt på frihedsgudinden... (uden at stå i kø i 5 timer).

... og på vej tilbage har man en flot udsigt til Manhattans sydlige skyline.

Tilbage på Manhattan tog vi subway tilbage til Midtown, så Madisson Square Garden - og fortsatte til Empire State Building.

Empire State Building er med sine 102 etager og 381 meter (443 meter inkl. spir), New Yorks højeste bygning. Før 11. september 2001, var det World Trade Center. Da bygningen stod færdig i 1931, var den verdens højeste - og det var den indtil World Trade Centers nordlige bygning stod færdig i 1972.

Nu hvor Empire State Building er New Yorks højeste igen, er det blevet til en turistmagnet af dimensioner! Vi ankom kl 15, ventede i over 3 timer og betalte en mindre formue for billetten. Da vi endelig kom ind i elevatoren, blev vi ført op til 80. etage, hvorfra vi valgte at tage trappen de sidste 6 etager (alternativt skulle vi stå i kø IGEN!). Endelig kom vi ud på terrassen på 86 etage, og kunne nyde udsigten over den enorme by.

Inden vi tog ned, kørte vi det sidste stykke op til 102 etage, som er selve spidsen af bygningen. Her er man indendørs i et rundt rum - og fordelen ved at kører helt her op, er at man har det mere for sig selv.

Tilbage på landjorden afsluttede vi dagen med at spise på restaurant Martinique. Derefter gik vi hjem og slappede af.