Rejsedagbog, Los Angeles downtown - RejseUniverset

Los Angeles downtown

Denne rejsedagbog foregår i Amerika og er en del af rejsen 'Jorden rundt med Mette og Henning'.

Visninger 2049 gange

Hjemkomstdato 2009-01-26
Læs rejsebeskrivelsen: 'Jorden rundt med Mette og Henning' Læs Rejsebeskrivelse

Print Print Rejsedagbogen: Los Angeles downtown

I dag besluttede vi os for at tage toget, da det jo var ret dyrt at parkerer autocamperen inde i Los Angeles (der bor ca. 16 mio i LA-området) . Det tog ca. 30 min at gå fra campingpladsen til toget, heldigvis kom toget få minutter efter vi fik købt billetter. Efter 50 minutter ankom vi til  LA downtown, Union Station. Stationen fra 1939 er blevet brugt til utallige Hollywood film, og den er da også noget pænere end hovedbanegården i København.

Vi gik en tur rundt i LA og så bla. Seventh Market Place (stormagasin, specialforretning , restauanter mv.), Westin Bonaventur (hotel med 35 etager, hovedsagligt bygget af glas). Vi tog turen op med den udvendige elevator og fik en flot udsigt over byen.

Derefter gik vi en tur ind på LA Central Library. Biblioteket blev brændt ned til grunden af en pyroman i 1986, genopbygningen kostede $ 214 mio. Genopbygningen blev bla. finanseret af "salget af luftrummet" over biblioteket, som blev til Library Tower. Denne bygning er den højeste i USA vest for Chicago og har 73 etager.

På en hyggelig restaurant foran biblioteket spiste vi frokost.

Derefter gik vi hen til Pershing Square, hvor der om vinteren er mulighed for at stå på skøjter. Vinter og vinter er måske så meget sagt, der var nu godt gang i skøjterne, selvom der var ca. 20 grader (den 5. december).

Når man går rundt i gaderne i LA kan man ikke undgå at se de mange gule biler...

På vejen hen til Music center så vi en meget mærkelig skulptur (det er et helt fly som er samlet på en lidt anderledes måde).

Vi gik forbi Cathedral of our Lady of Angels, en meget speciel kirke fra 2002, der ikke har nogle rette vinkler.

Derefter kom vi til Music Center, der bla. indeholder Walt Disney Concert Hall.

På vej tilbage til stationen så vi denne mand (utrolig nok så vi ikke så mange af dem i LA downtown, som vi så flere i Hollywood. Det siges at det sted hvor der lever flest hjemløse er i San Francisco - ca. 13.000 ud af en befolkning på 6,8 mio.).

Vi gik forbi El Pueblo de Los Angeles Historic Park, det spanske område (man kan tydelig se at LA har været under spansk indflydelse). Her var der mange boder og butikker som solgte alt fra hatte til krydret mad.

Vi gik tilbage til stationen og tog toget tilbage til campingpladsen. På vej hjem i toget sad vi ved siden af en sygeplejske, en elektriker og to andre, alle 4 helt forskellige i alder, farve og uddannelse. Alligevel kunne de hyggesnakke hele vejen hjem fra arbejdet - det er noget vi godt kunne lære lidt af herhjemme i Danmark.