Rejsedagbog, Grand Canyon, Bright Angel Trail - RejseUniverset

Grand Canyon, Bright Angel Trail

Denne rejsedagbog foregår i Amerika og er en del af rejsen 'Jorden rundt med Mette og Henning'.

Visninger 2046 gange

Hjemkomstdato 2009-01-26
Læs rejsebeskrivelsen: 'Jorden rundt med Mette og Henning' Læs Rejsebeskrivelse

Print Print Rejsedagbogen: Grand Canyon, Bright Angel Trail

Natten til mandag den 1 december, havde været meget kold (-5 grader) fordi vi ikke kunne få bilens varmesystem til at virke. Det betød bl.a. at vi vågnede flere gang i løbet af natten. da kl var ca. 6.30, stod vi op, spiste morgenmad og gjorde os klar. Herefter gik vi ned til den gratis shuttle-bus som tager en rundt i byen. Vi stoppede ved Bright Angel Trailhead, og her startede vi vores nedtur kl 8.15 af den knap 20 km. lange "Bright Angel Trail".

Det var stadig meget koldt, og den første del af turen foregår på den skyggefulde nordvendte "skråning".

Der var meget flot at stå i skyggen og kigge op på de store klipper efterhånden som solen begyndte at lyse på dem.

Turen ned går forbi forskellige "check-points", hvor vi sammenlignet vores tid med den estimerede - og hver gang var vi foran tidsplanen. Rart at være foan, for turen er samlet set estimeret til at varer 8-12 timer.

Da klokken blev 11 var vi fremme ved målet "Plateau Point".

Ved "Plateau Point" kan man kigge lige ned på Colorado River, som igennem årene har gjort Grand Canyon dybere og dybere. (Det kan være lidt svært at for øje på floden på billedet, men se nederst i venstre hjørne).

Vi holdt i alt 1 times pause, i det dejlige solskin hvor vi sørgede for at drikke godt og spise vores medbragte frokost. Ud over et par andre friske turister, delte vi plateauet med et sødt lille jordegern .

Efter frokosten, begyndte vi at gå tilbage, og på vejen kunne vi hele tiden holde øje med den kant vi skulle op på igen.

I Danmark er 1. december ved at være vinter, men her i Grand Canyon - er de få træer der er, kun kommet til efterår.

Da vi kom over til stigningen, var den stadig i skygge, og så var det på med jakken igen. På vej op mødte vi en kineser, som havde gået lidt af turen, og han var vældig snaksagelig, så ham sludrede vi med på det meste af "opturen". Kort før kanten, nød vi den flotte udsigt endnu en gang.

Klokken var 16 da vi var oppe igen, og dette var lidt hurtigere (trods 1 times frokost) end selv de hurtigste estimater. Vi tog bussen tilbage til camping-pladsen.

På camping pladsen tog vi et velfortjent bad i autocamperen og bagefter talte med en nordmand der havde fået transpoteres hans autocamper til USA! Han fortalte os bla. om hvordan varmen virkede...  Senere lavede vi aftensmad - og godt trætte efter 19,6 km. super vandring, gik vi tidligt i seng.

I kan læse mere om vandreturen på nps.gov: