Rejsedagbog, Cook-øerne, Rarotonga, vestsiden - RejseUniverset

Cook-øerne, Rarotonga, vestsiden

Denne rejsedagbog foregår i New Zealand og er en del af rejsen 'Jorden rundt med Mette og Henning'.

Visninger 2039 gange

Hjemkomstdato 2009-01-26
Læs rejsebeskrivelsen: 'Jorden rundt med Mette og Henning' Læs Rejsebeskrivelse

Print Print Rejsedagbogen: Cook-øerne, Rarotonga, vestsiden

Vi fløj tidligt næste morgen til Cook-øerne. Fra flyet kunne vi se ned over bjergene på New Zealand.

Efter 5 timers flyvetur og 1 mellemlandning ankom vi til Cook-øerne, dagen inden vi tog afsted - vi krydsede nemlig datolinjen på vejen.

Cook-øerne er en selvstyrende stat under New Zealand, bestående af 15 små øer, der tilsammen er på 240 km2. Der er ca. 1.400 km fra den nordligste ø til den sydligste. Øen Rarotonga er hovedøen og er den næststørste ø med kun 32 km i omkreds.

I lufthavnen fik vi en blomsterkrans og en flaske vand af en chauffør fra vores resort, Edgewater.

Da vi ankom til resortet var vi lidt trætte, så vi valgte at spise på resortet, hvilket var helt fint, især udsigten fra den udendørs restaurant.

Næste morgen lejede vi en scooter, fordi vi ville gerne se os lidt omkring. Men når man lejer bil eller scooter på Cook-øerne skal man have et Cook-ø-kørekort. Det skulle man på politistationen for at få lavet. Men kun Henning måtte køre på scooteren (en 125 cc), da den kræver motorcykelkørekort.

Vi kørte øen rundt (tager ikke så lang tid, den er jo ikke mere end 32 km i omkreds) og spiste frokost på sydøstsiden af øen, ved Muri-beach, også her var der en skøn udsigt fra resturanten.

Næste dag ville Mette også gerne køre scooteren, og det var der råd for, man kunne jo bare tage et mortorcykelkørekort på Cook-øerne. Det tager ca. 15 min. og 25 new zealandske dollars. Så efter et par tips fra kørelæreren om at man skulle køre midt på vejen og ikke ramme hundene der løb rundt på gaderne, skulle man køre en lille runde på vejene, kom man hel tilbage, vidste kørelæreren at man kunne køre scooter. Og så havde Mette taget motorcykelkørekort .

Vores resort Edgewater var meget børnevenligt, så der var mange familier med børn i poolen hele dagen (ikke plads til voksne). Stranden på vestsiden er knap så turkis grøn og badevenlig som på sydøstsiden, men tilgengæld har vestsiden nogle utrolig flotte solnedgange. (Man siger sydøstsiden af øen er det bedste sted at bo, hvilket vi godt kan forstå). Resortet Edgewater var fint og hyggeligt, men der var meget lydt på værelserne. De har en skøn have med mange flotte blomster.

Tænk dem nedenfor har vi hjemme i stuen.

Efter 3 skønne dage på Edgewater og vestsiden tog til Muri-Beach Resort som ligger på sydøstsiden.