Rejsedagbog, Kathmandu og Mountainflight - RejseUniverset

Kathmandu og Mountainflight

Denne rejsedagbog foregår i Nepal og er en del af rejsen 'Jorden rundt med Mette og Henning'.

Visninger 2035 gange

Hjemkomstdato 2009-01-26
Læs rejsebeskrivelsen: 'Jorden rundt med Mette og Henning' Læs Rejsebeskrivelse

Print Print Rejsedagbogen: Kathmandu og Mountainflight

Næste morgen gik turen tilbage mod Kathmandu. Vi spiste morgenmad på det hotel, hvor vi spiste frokost på vejen til Chitwan. Vi fejrede Evas 60 års fødselsdag, og hun fik alle de mange gaver vi havde købt dagen før.

Vi kørte videre og gjorde et hold ved en svævebane, men den havde desværre lukkert (pga festivalen, som stadig varede ved). Vi stoppede ind efter endnu et par timer og skulle spise frokost, ved en vejside "restaurant", de severede fisk, med øjne, skæl mm.

Da der ikke var nogle der havde lyst til at spise her (dog med en enkelt undtagelse) fandt vi en noget pænere sted og spiste en god frokost med en flot udsigt.

Vi ankom til Kathmandu efter en del timer på vejene. Blev vi indloggeret på Mountain hotel  (Det var meget, meget bedre end hotel Buddha, som vi først boede på i Kathmandu - og tænk der var ingen karkelakker ). Efter en halv time skulle vi mødes ved bussen, som kørte os ud til en af Pers nepalesiske venner, hvor vi skulle spise aftensmad og fejre Evas fødselsdag, (det var dog ikke alle der tog med). Vi spiste ude i haven og fik en masse lækkert mad.

Da vi havde spist skulle vi alle sammen velsignes (tika), da det var den sidste dag af festivalen. Som tradition skulle den ældste i gruppen velsigne de andre, som en slags "good luck". (Her er det Anders der velsigner os andre).

Pludselig faldt Mette så lang hun er , da der lå nogle løse mursten på et trappetrin, som var meget svært at se i mørket (Mette var endnu ikke blevet velsignet, da faldet skete). Det gjorde ondt i foden, men den skulle nok bare hvile lidt, så ville den være så god som ny.

Næste morgen, klokken 4.30, stod vi op. Det gjorde noget mere ondt i foden i dag. Da Mette forsøgte at støtte på den, var Mette næsten ved at besvime. Men det var ikke nu man skulle have ondt i foden for vi skulle på mountainflight op til Mount Everest, det højeste bjerg i verden (8.848 meter). Vi blev hentet af bussen og kørt ud til lufthavnen, efter en del venten fløj vi afsted i et lille fly. (Vi var lidt nervøse, for vi havde lige hørt at der nogle dage forinden var et andet lille fly, der var styrtet ned, her i Kathmandu).

Vi var meget heldige med vejret, vi havde en flot udsigt over bjergene. Det var en fantastisk oplevelse. Vi fik lov til at komme ud i cockpittet og vi fik forklaringer undervejs om hvilke bjerge vi kunne se.

Her under ses Mount Everest (den højeste top).

Her ses en meget glad Henning med Mount Everest i baggrunden.

Da vi kom tilbage til hotellet tog de andre ud og så mere af Kathmandu, mens Henning og Mette slappede af, så foden kunne hvile lidt. Henning var så sød at gå til bageren og købte også chokolade . Alle de andre var så søde at spørge til Mettes fod.

Om aftenen skulle vi allesammen mødes og spise aftensmad, da det var den sidste aften vi var samlet (Finn og en masse nepalesere var også med). Vi spiste på restaurant Yik & Yak (4 stjernet restaurant), det var rigtig lækkert. Vejen dertil var en noget mærkelig taxa-tur, taxamanden kørte forkert, og ville have flere penge end vi først havde aftalt, men det var jo ikke vores skyld at han kørte forkert.

Her sidder Pralad og Karin og hygger sig.

Vi var noget trætte, da vi jo havde været meget tidligt oppe, så vi tog hjem i seng ved en 22-tiden.

Næste dag gik lidt med at folk købte de sidste souvenirs, pakkede mv. inden de skulle køre til lufthavnen. Mette og Henning fik et par timer af dagen til at gå med en tur på hospitalet (vi blev kørt dertil på motorcykel), sammen med en rigtig sød læge, der var med hele vejen. Vi ville lige sikre os at der ikke var noget brækket, inden vi skulle videre, for der var jo lang tid til vi kom hjem til Danmark. Det var der heldigvis ikke. Det var et noget anderledes hospital end dem vi er vant til i Danmark. Der var bestemt ikke rent og sterilt. Da Mette var inde i rummet med røngen, var der også en 10-15 andre, som bare var interressert i hvad der foregik.

Da vi kom tilbage fra hospitalet, var det tid til at de andre skulle afsted (undtaget Mette, Henning og de to nordmænd, vi havde henholdvis 1 og 2 overnatninger mere). Vi vinkede farvel og var noget kede af at vi ikke længere skulle følges med de andre. Det havde været så hyggeligt og rart at rejse sammen med andre danskere.

Vi sad og snakkede en times-tid med nordmændende inden vi gik op til vores værelse og slappede lidt af.

Næste morgen fik vi lov at låne Pralad's motorcykel, så vi kunne komme ud og købe de sidste ting vi gerne ville have med videre. (Mette kunne jo ikke rigtig gå). Det virkede fint, vi fik købt noget friluft-tøj, som var meget billigere hernede. Da vi kom tilbage til hotellet, fik vi en øl/sodavand på tagterrassen sammen med nordmændende og Pralad. Pralad fortalte at han kun så hans forældre en gang om året (som regel ved denne festival, men han ville så gerne med os rundt, at han ikke var taget hjem). Grunden til at han kun så dem så sjældent var at turen hjem tog en dag i bus og to dage på gå-ben. Det er noget hårdt.

Og så var det tid til at vi skulle til lufthavnen. Vi bestilte en taxa og sagde farvel. Det var noget trist, at sige farvel til Pralad, han er altid så glad og smilende.