Rejsedagbog, Pyramiderne ved Giza - RejseUniverset

Pyramiderne ved Giza

Denne rejsedagbog foregår i Egypten (Ægypten) og er en del af rejsen 'Jorden rundt med Mette og Henning'.

Visninger 2039 gange

Hjemkomstdato 2009-01-26
Læs rejsebeskrivelsen: 'Jorden rundt med Mette og Henning' Læs Rejsebeskrivelse

Print Print Rejsedagbogen: Pyramiderne ved Giza

I dag stod vi tidligt op, og allerede kl 7 fangede vi en taxa. Destinationen hed Pyramiderne ved Giza, og straks foreslog manden at vi kunne komme tur/retur for 55 EGP (ca. 55 DKK). Det loed rimeligt, og vi slog til, paa vejen der ud proevede han at saelge os en endnu laengere tur - men vi afslog for vi ville vaere der ud saa hurtigt som muligt, saa vi havde en chance for at komme ind i en af pyramiderne.

Da vi endelig kom der ud var der kameler i gaderne, og en af pyramiderne tronede oppe paa plateauet bag gaden. Taxa/chauffoeren ville have 10 EGP ekstra i timen for at vente, og synes at 4 timer var lang ventetid - det kan man jo godt forstaa, og derfor sagde vi til ham at vi selv ville arrangerer hjemturen - og han i stedet kunne faa 30 EGP for den ene vej. Han provede straks at faa 50 for den ene vej, men den gik ikke - det endte med at han fik 34 EGP, og vi sagde til ham at det var en god pris. Han maa have vaeret enig, for han tog hurtigt imod.

Klokken var 7:40, og det skulle vise sig at det foerst aabnede kl 8:00. Da kl var lidt i 8:00 blev vi lukket ind sammen med den foerste turist-bus, og vi skyndte os frem, og fik paa den maade nogle gode billeder uden andre turister.

Det skulle vise sig at for at komme ind i en af pyramiderne, skulle billetterne koebes ved en anden indgang. Der var knap 2 km. der over, saa vi gik staerkt for at komme der over - heldigvis fik vi skaffet 2 billetter til at komme ind i den stoerste af pyramiderne, Keops-pyramiden.

Efterhaanden var der mange turister paa stedet, men der var ingen koe til at komme ind i pyramiden, da der kun saelges et antal begraenset billetter. Turen ind i pyramiden foregaar af en lang, smal og lav gang. Efterhaanden som man kommer laengere ind i pyramiden, bliver der meget varmt, og gangen bliver meget stejl. Man kunne ikke gaa oprejst hele vejen. Man ender i et stort firkantet rum, som mest af alt ligner et beskyttelsesrum eller en kaelder. I dette rum stod der resterne af en gammel stenkiste, men det er svaert at forestille sig at rummet maaske har vaeret fyldt med rigdomme en gang.

Da vi kom ud af pyramiden igen, tog vi mange billeder, og blev moedt af saelgere der havde gaver til os, de var gratis, lige indtil man tog i mod dem - det er sjovt nok som de formaar at vaere hoeflige og paa en gang forventer at man koeber noget af dem. Vi moedte en turist-politi-mand der ville have at vi tog et billede sammen med ham, bagefter ville han have penge for det. Man bliver ogsaa tilbudt et utal af rideture, paa baade kameler og heste. Vi gik rundt om alle de tre store pyramider, det er sjovt at se hvordan de ligger lige ved siden af bygraensen, men samtidig i oerkenen. Vi fortsatte ud til et udsigtspunkt, hvor man virkelig fik et fantastisk panorama over de tre pyramider. Paa udsigtspuntet, var alle turisterne blevet koert op i busser, men kunne man abstraherer for det og for de saelger der stod der oppe, saa var det et ganske spetakulaert sted.

Klokken var efterhaanden blevet 12.30, og vi fik hurtigt en taxa hjem, han foreslog 50 EGP til byen, men han var nem og handle med, saa det blev kun 25 EGP.

Resten af dagen tog vi det med ro, gik en tur og slappede af .