Rejsedagbog, 30. juli 2006 – Sommer & Vinter samme dag (med billeder!) - RejseUniverset

30. juli 2006 – Sommer & Vinter samme dag (med billeder!)

Denne rejsedagbog foregår i Schweiz og er en del af rejsen 'Mönch (bjergbestigning)'.

Visninger 2046 gange
Opdateret 2006-11-12 15:08:08
Tilføj kommentar til rejsen: Mönch (bjergbestigning) Tilføj kommentar
Næste dagbogsindlæg: '31. juli 2006 – Topforsøg på Mönch (med billeder!)' Næste
Forrige dagbogsindlæg: '29. juli 2006 – Afrejse & Grindelwald (med billeder!) Forrige
Schweiz

Afrejsedato 2006-07-28
Hjemkomstdato 2006-08-07
Læs rejsebeskrivelsen: 'Mönch (bjergbestigning)' Læs Rejsebeskrivelse

Print Print Rejsedagbogen: 30. juli 2006 – Sommer & Vinter samme dag (med billeder!)

Vi vågnede om morgnen til en flot og klar dag, hvor planen skulle være at komme op på gletcheren. Dagen før fandt vi ud af at det var en småtrist rute, at gå via Unter Grindelwald-gletscheren og videre af Fieschergletscheren. I stedet ville vi være nødsaget til at bide i det sure æble og nappe toget gennem bjerget til Gletscheren. Det kan gøres på forskellige måder, og vi valgte den rute hvor vi skulle gå længst, og tag tog kortest!

Vi gik derfor retur af den sti vi kom fra. På turen ned mødte vi et par morgenfriske bjerggeder. Efter mødet med dem fortsatte vi ned til Nellenbalem i 1014 m, hvor vi kunne få vand og krydse den dybe kløft!

På den anden side af kløften fulgte vi den højeste rute mod Alpiglen. Da vi havde gået i et par timer, fik vi frokost (mum, kartoffelsuppe). Mens vi spiste nød solen, tørrede vores t-shirts og spottede paraglidere - der hyggede sig som store fugle. Vi fortsatte videre og på vores venste side, kunne vi hele tiden se Eigers meget kendte nordside. Nordsiden er den side som er mest respekteret blandt bjergbestigere. Det er nemlig en laaaaang lodret skråning, hvor man skal være stærk som en løve, hurtig som en Gazelle og i topform som en Puma! Det er kort fortalt det der står på dette skilt som fører op til Eiger Osteregghütte.

Vores vandbeholdning var ved at blive temmelig lille, da vi endelig spottede en ordentlig sneklat, som afgav en rigtig fin mængde vand! Her tappede vi vand, holdt en kort pause og gik på opdagelse i denne naturskabte snetunnel!

Vi fortsatte videre, og gik til Alpiglen hvor vi lukkede øjnene i et kort øjeblik og købte to enkelt-billetter til Jungfraujoch. Derefter gik turen med toget, igennem Eiger. Undervejs stopper toget to steder, hvor det skal vente på det tog der kører i modsatte retning. På stoppe stederne inde i klippen, kan man nyde udsigten ud over dalen, og samtidig se direkte ud på den føromtalte Nord-rute til Eiger... Vi så dog inden på vej op af ruten og rebbene, men vi kunne godt forestille os omfanget af den UDFORDRING!

Efter ankomsten til Jungfraujoch, tjekkede vi kortet og gik mod Mönchsjoch Hütte. Det var en nem vej på gletscheren, da der jævnligt køre en præpareringsmaskine og præparere stien. Dog måtte vi klæde os godt på, da vejret nu var blevet vinter - med blæst og slud. Efter ca. 40 min. fandt vi et perfekt sted til teltet. Her slog vi det op, og fastgjorde det efter bedste evne i sneen. Vi nåede netop og slå det helt op inden regnen og sneen kom igen. I teltet spiste vi velfortjent aftensmad, og faldt tidligt i søvn. I løbet af natten vågnede vi temmelig mange gange af vinden, sneen og haglen der trommede i oversejlet.