Rejsedagbog, Pucón omraadet - vandring, vulkanbestigning og adrenalinsport. - RejseUniverset

Pucón omraadet - vandring, vulkanbestigning og adrenalinsport.

Denne rejsedagbog foregår i Chile og er en del af rejsen 'Marianne & Axel på Verdensomrejse'.

Visninger 2041 gange
Opdateret 2006-04-08 22:43:58
Tilføj kommentar til rejsen: Marianne & Axel på Verdensomrejse Tilføj kommentar
Næste dagbogsindlæg: 'Puerto Montt - Soedistriktet, Chiloé og Carreta Austral.' Næste
Forrige dagbogsindlæg: 'Velkommen til Chile - Santiago, Viña del Mar, Valparaiso og ´la Campana´ Forrige
Chile

Afrejsedato 2005-10-25
Hjemkomstdato 2006-05-31
Profil sulen
Læs rejsebeskrivelsen: 'Marianne & Axel på Verdensomrejse' Læs Rejsebeskrivelse

Print Print Rejsedagbogen: Pucón omraadet - vandring, vulkanbestigning og adrenalinsport.

Vi ankom til den lille by Pucón tidligt om morgenen, og opdagede pludselig, at det ikke var saa pokkers varmt om morgenen i Sydchile. Selve byen vidste ikke meget om udover, at det vist var en skiby om vinteren (jun-aug), saa vi havde forventet at ankomme til en lille soveby.

Byen viste sig dog ikke at sove det mindste, idet den er chiles adrenalinsports-centrum om sommeren samtidig med, at den ogsaa er en strandby, da folk kommer i bade i den store smukke bjergsoe, som byen ligger ud til. Der var gang i den med masser af restaurenter, caféer, barer og mennesker, med alt fra badedyr til isoekser i haender, paa gaden.

Vulkanen Villarrica set fra gaden i Pucón.

Byen ligger desuden kun smaa 19 km fra den ufatteligt smukke snedaekkede keglevulkan Villarrica (2840 m), der kan ses overalt fra byen. Selv efter smaa 10 dage i byen stoppede vi stadig aandeloese op og gloede naar vi saa den...

Vi var ude paa vores foerste lange vandretur i omraadet til nationalparken Huerquehue, der bestaar af et meget kuperet terraen, der i store dele er daekket af skov med mange smukke soer og en del vandfald. Smuk skovsoe paa et hoejt plateau  i Huerquehue nationalparken.

Vulkan Villarrica set fra en sti i Huerquehue nationalparken.

Vandfald i Huerquehue nationalparken.

Vi havde oprindeligt planlagt at tilbringe 4 dage i parken, men efter vores foerstenats lejrplads var stierne saa elendigt at vi efter formaaede at fare vild hele to dage i traek. De fleste af dem vi snakkede med senere var ogsaa gaaet vild i samme park.

Marianne paa vandretur i Huerquehue nationalparken.

Axel paa vej op til et bjergpas i Huequehue nationalparken.

Den dag vi kom tilbage tog vi paa argentisk boefhus og spiste de KAEMPE boeffer og den gode roedvin, som vi havde gaaet og snakket om de sidste par dages haard vandring. Boefferne var de bedste oksekoedsboeffer, som nogen af os har havde faaet i de sidste 3-5 aar, og viste sig senere at vaere bedre end nogen vi senere skulle faa i boeffens hjemland Argentina!

Dagen efter regnede det og var vi "lidt" traette, men havde dog stadig lyst til at lave noget, saa vi tog ud og proevede "Hydrospeed". Hydrospeed foregaar i en rivende flod, hvor man boltrer sig i fosserne paa et braet til bodysurfing. Fosserne vi lejede i var af grad 2-3 (skalaen gaar op til 5), men det var vildt nok for os der, der naesten glemte hvor koldt flodvandet var, mens vi gled ned af de 14 km flod paa omk. 1:20 time.

Dagen efter foelte vi os udhvilede nok til at goere det, som stort set alle, der er nogenlunde eventyrlystne og raske af krop goer naar de er i Pucón - at bestige vulkanen Villarrica!!! Det var lidt skraemmende for os at se skemaet for dagens bestigere, idet alle navne og personlige oplysninger paa naer foedselsaar var skrevet paa hebraisk. Alle vores medklatrere var israelere foedt i henholdvis 1981 og 1984, saa vi taenkte, at vi skulle til at trave om kap med en masse toptrimmede folk, der kom direkte fra 2-3 aars haard militaertid. Men vi taenkte, at vi lige havde vaeret ude og vandre i 5 dage med tunge rygsaekke, saa det skulle nok gaa...

Villarrica set fra bunden af stoleliften foer afgang.

Vi stod op foer Vorherre fik sko paa og moedte op hos guiden, som udleverede vores udstyr. Vandtaette jakker, bukser, gamatcher, bjergstoevler, steigeisen og isoekser. En kort koeretur senere stod vi for foden af den sidste lift op ad vulkanen, hvor folk staar paa ski om vinteren. Der kunne man saa vaelge at tage liften de foerste 400 hoejdemeter op. Det gad vi selvfoelgelig ikke at betale 50 kr. for, saa vi travede lystigt op uden de store problemer. Der var kun 3 af de israelske drenge, der gjorde det samme, og de kunne slet ikke foelge med, saa laenge leve alderpraesidenterne (dvs. os) :-)

Oppe paa toppen af liften tog vi saa steigeisen paa stoevlerne og begyndte at vandre op ad i sneen. Paa denne del af turen kunne vi virkeligt maerke hvor mange mennesker, der var paa bjerget denne morgen, og vi var ofte noedt til at gaa paa en lige myrevej i et frustrerende lavt tempo.Saa mange mennesker var der paa vulkanen den morgen.

Til sidst fik vi endeligt toppen af vulkanen i sigte, og det gav fornyet haab. Bemaerk hvordan man kan se roegen stige op af krateret paa den AKTIVE vulkan. Marianne med toppen i sigte.

Til sidst naaede vi endeligt op paa toppen, hvor der ventede os en fantastisk 360 grader panoramaudsigt over Auracaria- og det nordlige Soedistrikt. Vi kunne taelle mange fantasisk smukke sneklaedte vulkaner, baade paa den chilenske og den argentinske side af graensen. Udsigten over Pucón og det omkringliggende omraade set fra toppen af vulkan Villarrica.

Naa ja... Som en ekstra sidegevinst kunne vi staa og kigge ned i lavakammeret paa en aktiv vulkan, hvor vi til tider kunne se lavaen sprutte op i luften :-) Axel og Marianne foran det rygende krater paa vulkan Villarrica (2840 m.o.h.).

Det sjoveste paa hele turen viste sig at blive nedturen, der foregik siddende paa bagdelen og glidende i hoej fart ned af sneen paa bjergsiden, med kun en isoekse til at bremse og styre med. Det var ret vildt og hyle skaegt, og det tog os ingen tid at komme ned af vulkanen igen. Eneste bedt var (for Axel), at vi ikke havde taget ski med op paa toppen af vulkanen, hvilket nogle skibumser rent faktisk goer...

Paa vores sidste hele dag i Pucón tog vi ud og lejede Tarzan i en skov udenfor byen. Det gik ud paa at haegte sig paa staalwirere, der var spaendt ud mellem traekronerne i en skov, med en trisse, der sad fast i en klatresele, og derpaa koere fra trae til trae i en rasende fart haengende fra wireren. Ikke helt saa vildt og udfordrende som vi kunne have oensket, men ganske morsomt og helt klart pengene vaerd.

Dagen foer vi tog videre sydpaa til Puerto Montt fandt vi os en lille hyggelig tysker ved navn Stefan paa gulvet i stuen paa vores herberg, og tog ham med paa den naeste lille maaneds rejsen rundt i det sydlige Patagonien...