Rejsedagbog, Badebyen Baños i bjergene - RejseUniverset

Badebyen Baños i bjergene

Denne rejsedagbog foregår i Ecuador og er en del af rejsen 'Marianne & Axel på Verdensomrejse'.

Visninger 2043 gange

Profil sulen
Læs rejsebeskrivelsen: 'Marianne & Axel på Verdensomrejse' Læs Rejsebeskrivelse

Print Print Rejsedagbogen: Badebyen Baños i bjergene

Axel under en bouganvillaplante i Baños.

Vi forlod Riobamba og vores hostel der, som ellers baade havde llama og arapapegoejer at byde paa. Men det var ikke nok til at holde os. Vi maatte videre. Saa vi tog bussen mod Baños. Oversat til dansk hedder byen "Bad" og dette er ikke et tilfaelde. Byen er nemlig kendt for sine varme kilder og - bade. Et godt sted at restituere efter et kampcykelloeb.

Turen var sat til to timer. Som regel kan der, som bekendt, naa at ske lidt af hvert paa vores busturer, men denne tur var saa kort, at det var der ikke tid til. Det tog kun den halve tid, da vores ralley-driver af en buschaufoer, valgte at behandle bussen som en ralleybil. Vejene mindede da ogsaa om ralleyveje, med mudderskred og huller og manglende vejbidder over det hele. Saa hvem kunne fortaenke ham i at agere som en ralleykoerer, men bagvogsudskridningerne kunne vi godt have vaeret foruden. Da vi steg ud af bussen, lignede vi nogen der havde toemt ti kopper kaffe, hver. Men vi var da i live.

Vi fandt det hyggeligste hostel, "Plantas y Blanco" og indlogerede os der. De havde en lille tagterasse med udsigt over byen og baghavebjerget og bedst af alt, der var et dampbad. Det var ikke bare et rum paa stoerrelse med saunaen i svoemmehallen fyldt med damp. Naeh, det var et rum med 4 smaa kasser og hvor man saa bliver lukket ind i sin egen lille kasse, med tilhoerende dampregulering og hvor kun hovedet stikker ud gennem et lille hul i toppen. 40 min. i bedste kurbadsstil. Vi begyndte hver morgen saadan, med et dampbad. Halvt sovende sad vi og smilde og nikkede til hinanden. Hver 5. min. blev vi lukket ud af vores smaa kasser og overhaeld med koldt vand, for derefter at kravle tilbage i den dampende kasse. Saadan vaagnede vi langsomt og behageligt og var klar til en ny dag.

Dagene i Baños boed paa vores foerste vandretur i naturen paa egen haand (dvs. uden guide, UHA, UHA...), den bedste mad vi laenge havde faaet og beundring af rygende vulkan.Den aktive vulkan Tunguruhua (5000 m), der konstant vaager og truer byen.

Der blev ogsaa tid til en 60 km lang cykeltur, med indlagte udflugter til udsigtspunkter og liftture. De foerste 30 km. af cykelturen havde vi straalende vejr og udsigt til de smukkeste groenne bjergterraen med vandfald, som vi til tider var noedt til at cykle UNDER... Marianne cykler under et vandfald paa vejen.

´El Pailon del Diablo´ (Djaevelens stolpe) var det mest imponerende vandfald, som vi saa paa turen.

De resterende 30 km. foregik i serioes troperegn, saa det var to druknede mus, der dukkede op i ved maalet, byen Puyo (inde i Amazon-regnskoven) , hvor vi lige kom tids nok til at fange bussen tilbage til Baños. Det var en stor troest at vide at der, "traditionen tro", ventede os et dejligt dampbad naeste morgen.

For dog at faa varmen helt tilbage i kroppen, hoppede vi dagen efter i byens varme kilder. Den varmeste var 56 C...Det gav os varmen tilbage. Om aftenen satte vi os paa bussen, som skulle foere os ud paa vores juleeventyr i junglen.

Kurbadene i Baños, hvor det koelige (18 C) vand kom direkte fra vandfaldet ved siden af.